دسته‌ها
نکات طراحی

۱۰ نکته درباره طراحی لوگو

“همه کسب و کارهای کوچک و بزرگ و شرکتها برای معرفی هرچه بیشتر خود به دیگران یا اختصاصی کردن محصولاتشان از یک لوگو یا طرح استفاده می کنند.”
طراحی یک لوگوی اختصاصی معمولا هزینه های بسیار بالایی داره و گاها ممکنه خودمون یه ایده خاص برای لوگومون داشته باشیم یا بودجه کافی برای طراحی یه لوگو اختصاصی نداشته باشیم، در چنین شرایطی، برنامه لوگو ساز موج که یک اپلیکیشن فوق العاده برای ساخت آرم اختصاصی شما می باشد، بهترین گزینه موجود برای شماست.

همچنین برای ساخت یک لوگو زیبا، جذاب و مناسب بهتر است به نکات زیر توجه داشته باشید:

۱ – درک رقبای شما

قبل از شروع طراحی، بازار هدف خود را بشناسید و لوگوهای رقبای خود را ببینید. به این نکته هم توجه داشته باشید که بسیاری از لوگوها و نام های تجاری مشهور دنیا به خاطر متفاوت بودن و خلاقیت در طراحی به این امر دست یافته اند.

حسابداری شخصی و ثبت فاکتور موج

۲ – ترکیب حروف با یکدیگر

استفاده از تک حروف ها و یا ترکیب چند حروف با یکدیگر اگر با خلاقیت و ابتکار انجام شود. برای تثبیت نام تجاری شما می تواند موثر باشد. این تکینیک به ویژه در بخش پوشاک و مد بسیار رایج می باشد.

تصویر لوگو آمازون

۳ – استفاده از شوخ طبعی در طراحی لوگو

در طراحی آرم و لوگوی شرکت آمازون با اضافه کردن نمادی از یک فلش به صورت منحنی که نماینگر لبخند می باشد، نکته ای هوشمندانه نیز در ترکیب با نوشته لوگو به مخاطب القا می شود: از حرف A تا حرف Z
این خلاقیت و شوخ طبعی در طراحی لوگو امروزه به شرکت های بسیاری کمک شایانی کرده است که لوگو جذاب تری داشته باشند و در ذهن مخاطب برای همیشه باقی بمانند، سیب گاز خورده شرکت اپل نمونه بارز این شوخ طبعی و به خدمت گرفتن آن در معرفی بهتر برند می باشد.

۴ – احترام به گذشته نام تجاری

در طراحی لوگوی جدید یا باز طراحی لوگوی قدیمی یک شرکت یا برند با سابقه حضور در بازار باید مطالعه بیشتری صورت گیرد. آیا مشتریان شما نماد موفقی از برند شما در ذهن دارند؟ آیا می خواهید تصویری جدید در ذهن مخاطبان خود خلق کنید و یا تنها مشکلات گذشته را کمی بهبود ببخشید؟ آیا برند شما ویژگی های منحصر به فردی داشته است که تا کنون به آن کمتر توجه شده است؟ پاسخ به این سوالات در طراحی و یا ویرایش لوگوی شرکت و برند شما کمک می کند تا بهترین تصمیم و استراتژی را برای طراحی در نظر بگیرید.

تصویر چرخه رنگ

۵ – چرخه رنگ ها

بر مبنای تئوری رنگ ها، چرخه رنگ یک ابزار ضروری برای انتخاب رنگ های متناسب و ترکیب آن ها می باشد. معروف ترین نسخه چرخه رنگ دارای ۱۲ رنگ می باشد که بر اساس مدل RYB می باشد. رنگ های اصلی آن قرمز، زرد و آبی می باشد و رنگ های ثانویه سبز، نارنجی و بنفش می باشند. با ترکیب رنگ های اصلی و ثانویه ۶ رنگ دیگر نیز به چرخه اضافه شده است.

۶ – ساده طراحی کنید

بهترین لوگوها و آنهایی که بیشترین تاثیر را در ذهن مشتری می گذارند ساده ترین لوگوها هستند. لازم نیست نکات زیادی را لوگوی خود بگنجانید. هر چه ساده تر بهتر. درنظر داشته باشید که لوگوی شما در ابعاد و حالات مختلفی استفاده می شود و در خیلی از حالت ها (مثل چاپ در ابعاد کوچک) جزییات شما از دست خواهند رفت. لوگو باید بلافاصله بیننده را تحت تاثیر قرار دهد. طرح لوگو باید به گونه ای باشد که در چند ثانیه تاثیر خود را روی بیننده اعمال کند. باز هم اگر طرح لوگو پیچیده باشد طوری که افراد برای فهم معنی آن مجبور به جستجو و کاوش باشند، احتمالا تاثیر مطلوبی نخواهد داشت. مخصوصا امروزه که در دنیایی زندگی می کنیم که سرعت حرف اول را می زند، بیننده باید برای فهم و جمع بندی موضوع زمان کمی را صرف کند.
مخاطب خود را بشناسید.

۷– از دیگران نظر خواهی کنید

هیچگاه نظر خواهی از افراد دیگر در هنگام طراحی لوگو را فراموش نکنید، البته نظرخواهی از افرادی آشنا با زمینه کاری و برند شما و حوزه طراحی و در نهایت نظر خواهی از مشتریان هدف شما. نقد و پیدا کردن نقاط ضعف در همه امور به بهبود و پیشرفت منجر می شود و طراحی لوگو نیز جدا از این واقیعت نیست.

۸ – لوگو متقارن طراحی کنید

تعادل در طراحی لوگو موضوع بسیار مهمی است، چون ذهن ما به طور طبیعی در صورتی طرحی را دلپسند و جذاب ارزیابی می کند که آن طرح متقارن و دارای تعادل باشد . در طراحی لوگو سایز اهمیت ویژه ای دارد یک لوگو باید در هر سایز و اندازه ای زیبا و خوانا باشدو در صورتی تاثیرگذار خواهد بود که اگر سایز آن بیش از اندازه کوچک شود، مثلا برای استفاده روی سربرگ ها یا هنگامی که در قالب های بزرگتر مثل بیلبورد و قالب های الکترونیکی مثل وب مورد استفاده قرار بگیرد نیز کیفیت ، خوانا بودن و زیبایی خود را حفظ کند.

۹ – ابتدا لوگو سیاه سفید طراحی کنید

لوگو ها همواره سیاه و سفید طراحی می شود. لوگوهایی که در همان مرحله اول رنگی طراحی می شوند، از حرفه ای گری آن کاسته شده است. باید در نظر داشته باشید آرم طراحی شده معلوم نیست در آینده چه جاهایی استفاده خواهد شد .ممکن است مجبور به استفاده بدون رنگ یا سیاه و سفید از آن باشیم یا مجبور باشیم آن را در ابعاد بسیار کوچک یا بسیار بزرگ استفاده کنیم. طراحی لوگوی شما باید به نحوی باشد که به هیچ وجه از زیبایی ،کیفیت و خوانایی آن در سایزهای مختلف یا در رنگ های مختلف ، کاسته نگردد

۱۰ – و در نهایت

لوگوی انتخابی شما باید با نوع جامعه مخاطبتان تناسب داشته باشد. به طور مثال در طراحی لوگو برای یک محصول کودکانه باید از رنگ های شاد و فونت های تاحدی جذاب و غیررسمی استفاده کرد. حال آنکه این نوع طراحی برای طراحی لوگوی یک سازمان حقوقی مناسب نیست.

منابع :‌ سایتهای دانشگاه تهران،تصویرهفتم، PersianGFX، دانادیزاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *